× Home LCHF Recepten Recepten op alfabet Achtergrondinformatie Contact
click to navigate Menu

Boekrecensie Puur en Lichter

omslag puur en lichter

William Cortvriendt kennen we van het televisieprogramma ‘Hoe word ik 100?’ Hij schreef al twee boeken over dit onderwerp. Een recensie van het boek ‘Lichter’ is hier te lezen. Pascale Naessens geniet in België en langzamerhand ook in Nederland met haar kookboeken over gezonde, koolhydraatarme recepten. Nu hebben de beide auteurs de handen ineen geslagen en samen een boek uitgebracht.

Het eerste gedeelte behandelt in het kort de theorie. Wanneer je de eerdere boeken van Cortvriendt gelezen hebt, is deze informatie wat overbodig. Van de andere kant kan het nooit kwaad de kennis nog even op te frissen. Er wordt uitgelegd hoe onze voeding totaal ontspoorde, wat geleid heeft tot een enorme toename in allerlei welvaartsziekten. Verder kunnen we lezen dat verzadigde vetten geen enkele relatie hebben met de kans op hart- en vaatziekten, dat een caloriebeperkt dieet zinloos is en wat insuline voor rol speelt in de vetopslag van het lichaam. Allemaal informatie die mijn trouwe lezers zeer bekend voorkomt. Met andere woorden: je kunt net zo goed de artikelen op deze site lezen, maar het boek is toch zeer de moeite waard vanwege de recepten.

Voorzien van prachtige foto’s presenteert Pascale heerlijke, eenvoudige en koolhydraatarme gerechten. Van ontbijt tot en met dessert, er is voor elke gelegenheid wat te vinden. Ze gaat zoveel mogelijk uit van onbewerkte ingrediënten die over het algemeen goed verkrijgbaar zijn in de supermarkt. En enkele keer heeft ze het over onbekende dingen zoals sluimererwten en gandaham. Met een beetje logisch nadenken kan je dit vervangen door iets wat in Nederland wel te koop is.

Een gemiste kans is dat ze niet vermeldt hoeveel koolhydraten er in elk recept zitten. Dat betekent dat je zelf even goed moet nadenken als je strikt koolhydraatarm eet, want soms gebruikt ze dingen die toch wat rijker aan koolhydraten zijn. Ook gebruikt ze in desserts soms een eetlepel honing (16 gram koolhydraten!) of ontbijtjes met heel veel fruit. Nectarines, mango en papaja bevatten veel suikers. Kies dus liever voor frambozen, bosbessen en aardbeien. Eet je liberaal LCHF, dan kan je eigenlijk alle recepten wel gebruiken. Het boek is een aanrader voor iedereen die start met koolhydraatarm eten.

De recepten zijn makkelijk klaar te maken en je zult al gauw merken dat je heerlijk kunt eten en toch afvallen. Heb je de smaak daarna te pakken en wil je meer afvallen, dan is het de moeite waard om eens verder te kijken naar recepten waarbij wel aangegeven wordt hoeveel koolhydraten, vetten en eiwitten ze bevatten. Het aantal calorieën is niet interessant, zoals ook in dit boek weer eens uitgebreid wordt uitgelegd.

Puur & Lichter; slanker door goed te eten, Pascale Naessens en William Cortvriendt, ISBN 9789401453349